11 tips som lyfter dina texter

Skrivande är ett hantverk. Det är också en process, ska man sätta ord på något tvingas tanken att bli klarare. Med risk för att få färre jobb vill jag ändå bjuda på några tips som hjälper dig att själv skriva bättre texter. Några kan tyckas motsäga varandra, men som så mycket annat är skrivande ingen exakt vetenskap.

 

• Var tydlig och genomtänkt

Visst kan kreativitet göra underverk med din text, men den måste även ha logik och struktur för att nå fram. Det är ungefär som ett pussel. Alla bitar ska finnas med, men de måste också komma i rätt ordning för att man ska uppfatta bilden. Börja med att fundera igenom vad du vill säga, till vem och varför.

 

• Känn din mottagare

Vem är ämnad att läsa din text? Vad vet han eller hon om ämnet du skriver om? Frågan är viktig för att kunna anpassa textens innehåll och ton. Det är annars lätt att skriva folk på näsan eller att framstå som obegriplig eller ointressant.

 

• Kämpa inte mot skrivkrampen

Ignorera den i stället. Förr eller senare råkar alla skribenter ut för att det tomma papperet lyser bländande vitt. Lura prestationsångesten genom att kravlöst börja skriva. Just det, sätt bara igång och vänta inte på någon nyckfull inspiration. Skriv nonsens eller självklara saker. När du fått upp ångan brukar det gå som för hunden i skogen – du får upp ett spår. Och ta inte dig själv, eller dina alster, på alltför stort allvar. Det hämmar bara din förmåga.

 

• Var lätt på handen

Och i kroppen. Spänningar blockerar dig och hindrar dina tankar och därmed dina texter. Att avslappnat surfa på en våg av flyt är dessutom en oslagbar känsla. Man kan faktiskt bli hög på att skriva. Beroendeframkallande är det också.

 

• Krångla inte till det

Har du tänkt på hur enkelt Nobelpristagare och andra experter kan berätta om sina områden? Sträva efter att uttrycka dig okomplicerat och lättförståeligt. Ibland hjälper det att tänka sig att man förklarar för ett barn. Krånglar du till det finns risken att du förmedlar osäkerhet eller att mottagaren missar poängen.

 

• Döda om du måste

Ibland låter ett uttryck betydligt bättre inne i huvudet än när det kommer ut i tal eller i skrift. Kanske är det en bra formulering som ändå inte passar i sammanhanget. Det kan vara smärtsamt att avliva favoritfraser men fråga alltid dig själv om de tillför texten något.

 

• Våga vara entusiastisk

Visst är entusiastiska människor intressanta? Det är samma sak med texter. Låt dig förundras av ämnet du skriver om, det kommer att märkas på texten och smitta av sig på läsaren. På så sätt berör du – och det är ju vad allt går ut på, eller hur?

 

• Använd gärna målande bilder

Gamla ordspråk, som överlevt hundratals år, är ofta uppbyggda enligt denna teknik. Även Jesus använde liknelser och spridningen av hans ord har ju till och med påverkat vår tideräkning, så nog är bildspråk effektiva. Metaforer skapar också en ibland nödvändig distans till ämnet och ökar förståelsen.

 

• Lita på din magkänsla

Om du vill vara unik (vilket de flesta strävar efter i marknadsföringen) måste du våga lita på dig själv och att dina funderingar kan berika texten. Slappna av, lyssna inåt och ha tillit. Med andra ord: Var dig själv – det finns redan så många andra.

 

• Låt texten vila

Om tiden tillåter, låt texten vila till nästa dag eller längre. Då ser du på den med fräscha ögon och upptäcker förmodligen att du kan förbättra den ytterligare. Jag har skrivit texter på sena kvällar som jag sedan morgonen därpå knappt själv förstått …

 

• Lär av andra

Stå upp för dina texter, men var inte tjurskallig (såvida det inte är befogat), ibland är andra människor klokare än du tror. Lyssna på kritiken och lär av den. Då kommer du längre än du anar.

 

Är du ändå inte nöjd med din text?

Då kontaktar du mig.

KLINT COPYWRITING    •    KYRKOGATAN 30    •    411 15  GÖTEBORG    •    MOBIL: 070–573 89 82    •    E-POST: AC@KCW.SE