• Den måste vara sann

• Den behöver inte nå alla, men däremot rätt personer

• Den ska vara lätt att ta till sig och stark nog att orka dra igång sinnena

 

Eller för att brodera ut dem ytterligare:

Förtroende blir aldrig omodernt. Varför ens bry sig om att satsa på reklam om vad den lovar sedan inte stämmer med den verklighet kunden möter? Lägg i så fall hellre pengarna på att först förbättra produkten. Reklambranschen får klara sig utan dina pengar ett tag till.

 

Många tycker att reklam är störande. Men minns du känslan när du kommit i kontakt med reklam som rör ditt specialintresse? Du suger i dig som en svamp. Du tänker inte på att det är reklam, det är upplysning! Så hellre locka de utvalda än besvära alla.

 

Ironiskt nog kan produkten vara både bra och intressant, men är reklamen svår att förstå eller oförmögen att kittla en enda nerv, tja, då kräver man lite för mycket av kunden.

 

 

Vad är då en bra text?

Olika typer av texter passar vid olika tillfällen. En reklamtext ska naturligtvis bidra till ökad försäljning, spridning av en åsikt eller uppbyggande av ett varumärke. Detta åstadkommer man genom att beröra, överraska och stimulera läsaren. Men glöm för all del inte relevanta fakta, texten behöver substans. Skulle jag rent generellt beskriva vad jag själv tycker om att läsa så ingår följande komponenter:

 

I min värld läser den ideala texten nästan sig själv genom att språket flyter lätt. Den skapar också en insikt som dröjer sig kvar efter att man har läst färdigt. Den har en skön rytm, som blandar långa och korta meningar. Fyndigheterna står heller inte som spön i backen utan läsaren får lite andrum däremellan.

 

Det finns mycket att tänka på när man skriver, men siktar man mot stjärnorna når man oftast en eller annan satellit i alla fall.

Jag har några teorier om reklam:

KLINT COPYWRITING    •    KYRKOGATAN 30    •    411 15  GÖTEBORG    •    MOBIL: 070–573 89 82    •    E-POST: AC@KCW.SE